Work and Travel – Teslou X do Vegas

Do Vegas jede spousta pracujících studentů, když jsou v Americe. Půjčí si auto a jedou. Ale když už tady jsme, máme trochu jiné možnosti než v ČR/Evropě. Využil jsem té možnosti a obstaral nám vozidlo pro vážně stylovou cestu do města hazardu – Teslu Model X. Jak se půjčuje, používá a vrací auto za 2 miliony? A nebylo z autopůjčovny! Tady je shrnutí.

Hledali jsme přes internet nejlevnější možnou variantu auta pro 5 lidí a když bylo jasné, že pod 200 dolarů se při započtení pojištění nedostaneme, nadhodil jsem nápad půjčit Teslu. Měl jsem ji vyhlédnutou již pár dní předem. Služba Turo mi dokonce poslala slevový kupon, když viděla, že si Teslu každý den prohlížím. I s bonusem za registraci jsme se dostali na cenu kolem 250 dolarů, což bylo levnější než půjčení klasického auta. S Teslou se totiž vyhnete platbám za benzín, které by cenu klasického auta vystřelily někam k 270 dolarům. Benzín je tady sice levnou záležitostí, ale pro takto dlouhou cestu by ho bylo potřeba dost.

Zádrhel nastal při plánování zastávek na nabíjení, protože pro odbočku z dálnice k Horseshoe Bendu a Antelope Canyonu jsem rozhodně potřebovali Supercharger a já si ho prvně nevšiml. V městečku Page se však jeden nachází (ještě ho tu párkrát zmíním), proto bylo jasno. Podnikl jsem potřebné kroky, připravil potřebné dokumenty, zajistil nemalý depozit, Teslu rezervoval a majiteli napsal náš cestovní itinerář.

Vše klaplo a o více jak 2 týdny později v devět večer jsme vystoupili z Uberu na předměstí Salt Lake City, v místě, kde mělo proběhnout předání. Chvilku jsme si počkali a pak to přišlo přijelo. Za autem, které řídila nejspíše přítelkyně majitele se již ve tmě rýsovaly krásné světlomety. Majitel si pouze zkontroloval můj řidičák, předal klíček a oba odjeli. My najednou, bez zbytečného zdržování, měli k dispozici auto, o kterém jsem poslední 2 týdny četl vše možné včetně manuálu, sledoval Youtube videa a snažil se vše naučit. Majiteli stačilo jen to, že jsem již Teslu v minulosti řídil, a tak předpokládal, že budu vše vědět. Měli jsme před sebou skoro plně nabitou Teslu Model X 75D a na následujících 48 hodin nám byla naprosto k dispozici. Wau!

Chvilku jsme si hráli se sklápěním sedaček, ale pak už jsme si do 17″ displeje zadali adresu našeho ubytování a vyrazili vyzvednout přítelkyně. Jakmile jsme se vymotali ze spleti dálnice v Salt Lake, vyrazili jsme do hor. Tesla jela tak, jako před rokem Model S – hladce a tiše. Kamaráda to překvapovalo, pro mě to bylo známé připomenutí 🙂 Akorát tahle Tesla byla větší a těžší. Přišlápnutí pedálu nás ovšem zarvalo do sedaček stejně jako Model S. Dojeli jsme k ubytování, zaparkoval jsem (citlivá brzda, hodně citlivá) a náš tichý příjezd ani při otevřených oknech nikdo nezaznamenal.

Přítelkyně o půjčení konkrétně Tesly nevěděla. Prvně ji zahlédla, když jsme se k autu krátce po půlnoci přiblížili obtěžkáni věcmi z apartmánu. Jakmile Tesla zaregistrovala, že klíček v mé ruce je v dosahu, otevřel jsem na dálku oboje Falcon Wing dveře a zadní kufr. Stylové představení, to mi věřte. Přítelkyni se to líbilo. Ono když čekáte průměrné auto z půjčovny a ona přijede Tesla… 🙂

Dojezd byl tuším kolem 160 mil a my se vydali k prvnímu Superchargeru. Na křižovatce při rozjezdu z červené bylo načase ukázat posádce jeden z důvodů, proč je Tesla tak super. Za sebou bychom v té zatáčce nechali zřejmě i Porsche. Jízda mě bavila. Mé obavy z vyčerpání (celý den v práci, již od 8:00 a před sebou řízení minimálně do 3 hodin do rána) se ukázaly jako liché. Nejenom energy drink, ale především ten pocit, že řídím po roce zase jedno z nejlepších aut světa, to mě udržovalo bezpečně bdělého. Jakmile hlasy utichly a spolucestující usnuli, v kabině byla jen potichu puštěná hudba a přede mnou prázdná temnota dálnice.

Po odjezdu ze Superchargeru v Nephi

První zkušenost se Superchargerem v mém (našem) životě byla celkem v pohodě. Už si vůbec nepamatuji, kolik zbývalo baterie při dojezdu. Každopádně kabel jsem v pohodě připojil, indikátor začal zeleně blikat a z obrazovky jsme vyčetli, jak dlouho bude potřeba zůstat. Využili jsme blízké toalety, protáhli se a upravili věci v obou kufrech. Také jsme sklopili 3. řadu sedaček a mezi oběma sedačkami v druhé řadě bylo dostatek místa, takže si přítelkyně mohla následující jízdu užívat ležíc natažená jako v posteli. To je prostě výhoda dlouhého auta. Trochu jsem se zalekl hluku, který Tesla při nabíjení vydávala. Znělo to jako větrání. Ale po chvíli to utichlo.

Tesla se sama ozvala, že máme dostatečně nabito a můžeme vyrazit. Na další Supercharger byla cesta skvělá. Tma se projasňovala a po stranách bylo patrné, že právě projíždíme dálnicí uprostřed rozlehlých plání. Všichni spali a já si užíval jízdu. Na displeji před sebou jsem měl na levé straně navigaci a vpravo ukazatel spotřeby. Takto to měl nastavené již majitel a kdyby neměl, nastavil bych si to tak. Je to ideální kombinace. Hlavní 17 palcový displej mě vůbec nerozptyloval.

V tichosti jsme dorazili ke druhému Superchargeru, opět poblíž čerpací stanice. Holky spaly a my se rozhodli pokochat designem exteriéru, protože místo bylo dobře osvětleno. Teď bylo potřeba dobít skoro do plna, čekal nás kritický přejezd k Superchargeru v městečku Page. Odlehlé místo v poušti. S dojezdem okolo 200 mil jsme se odpojili a pokračovali. Nyní jsem sedl na sedadlo spolujezdce a byl připraven se trochu vyspat. Kamarád se s Teslou sžíval a nic mu nečinilo potíže.

Při krátké pauze uprostřed hor jsme sedačky vztyčili, osazenstvo bylo již vzhůru a všichni se osvěžili chladným vzduchem. Cestou dál jsme se strachovali o dojezd. Tesla plánovala, že dojedeme k nabíječce asi s 8 % baterie. Skoro nic jsem nenaspal, blížili jsme se k nekritičtějšímu bodu cesty, co se týče nabíjení. Supercharger je v městečku Page nevhodně umístěn u hotelu, kde vás nepustí ani na záchod, o blízké (cenově přijatelné!) restauraci ani nemluvě. Stojany byly opět všechny volné a nyní stačilo dobít pouze krátce. Oba následující cestovní body byly v okolí a my se plánovali na nabíječku poté vrátit.

Bál jsem se, co může vedro udělat s baterkou. Na parkovišti u Antelope Canyonu bylo snad lehce pod padesáti stupni, neskutečné horko. Zastavili jsme u party motorkářů a ti naši Teslu neskrývaně obdivovali. No nic, musí to tam auto na přímém arizonském slunci chvíli vydržet, jdeme do nejhezčího kaňonu světa.

Fotogeničtější místo aby pohledal (iPhone 7 Plus)

Klimatizace je úžasný vynález, avšak nesmí se to s ní přehánět. Parkoviště u Horseshoe Bendu bylo natřískané, ale kamery na bocích auta nám nabourat nedovolily. Falcon Wing dveře se otevřely bez problémů i v místech, kde jste stěží otevřeli klasické dveře. Podívaná pro kolemjdoucí byla zaručena. Tohle je prostě tahák Modelu X.

Vedro neskutečné. Lidí nespočet. Ale stálo to rozhodně za to a nelitujeme ani minuty. Útvar Horseshoe Bend na řece Colorado je daleko větší než se zdá z fotek (povšimněte si bílého stanu dole). Auto jsme dovezli na důležité nabíjení zpět na Supercharger. Byl před námi přejezd asi 250 km, navíc s převýšením. Další důležitá cesta. Ideálně nabít do plna! Avšak kritické momenty začaly. Rychlost nabíjení klesala, restart problém vyřešil jen krátkodobě. Na mě přišla únava a problémy s nabíjením mé mizerné náladě moc nepomohly. Mezitím přijela na jeden stojan červená Tesla Model 3. Už jsem tudíž v USA viděl stříbrnou, černou, bílou i červenou. V Evropě sotva tento model vůbec zahlédnete. My jsme vyzkoušeli asi 3 různé stojany a výsledek vždy stejný. Čas běžel a my nabíjeli pomaleji, než bylo v plánu.

Neměli jsme zrovna rozumnou rezervu, ale nabito na přejezd k dálničními Superchargeru snad bylo. Přítelkyně usedla za volant, já oči upřené na čísílko určující odhad procent při dojezdu a průměrnou spotřebu. Mohlo se zlehka vyrazit. Profil cesty byl spíše sestupný, některé pasáže ale slibovaly vytáhnout odběr i nad 500 Wh na míli. Procenta se zpřesňovala tím víc, čím blíže cíli jsme byli. V půlce jsem přítelkyni vystřídal, aby mohla spát, mně totiž nelichotivě se snižující procenta dojezdu udržovaly vzhůru a v obavách. Když jsme se pár desítek mil před cílem dostali až na 2 %, vypnuli jsme klimatizaci a procenta se lehce zvýšila. Venku ale bylo kolem 50° C, takže otevřená okýnka, to nebylo ono. S úlevou jsme dojeli do St. George. Zde mi Tesla pomohla ubrzdit situaci, kdy auto dále před námi začalo zahybat doleva a auto přímo před námi prudce brzdilo.

Ufff, dojet sem bylo kritické

Okolí Superchargeru St. George nabízí hned několik restaurací a budov. Dali jsme si večeři a po návratu našli Teslu nabitou na bezmála 200 mil. Do Vegas zbývalo asi 195 km, takže se mohlo bez obav vyrazit. Rychlá jízda po dálnici ale dělala své a předpokládaný počet procent při příjezdu se snižoval. Stačilo trochu zvolnit a bez obav se těšit na stylový vjezd do Vegas. Zde bych rád ohodnotil hudební možnosti Tesly. V evropských Teslách je integrované Spotify Premium, což je super. Američani mají překvapivě daleko horší službu – Slacker. Navíc, jak se ukázalo, to není žádné Premium. Pustili jsme si písničku, když jsme Vegas viděli již z dálky. To ale nebylo ono, a tak jsme si ji chtěli pustit až pojedeme po Stripu. To se ale už přehrála písnička podobná, podobný styl, nikoli přímo námi vybraná. To dělá Spotify free, pokud se nemýlím. Tohle je tedy výtka americkým Teslám.

Přijeli jsme k severnímu Superchargeru, ve Vegas je ještě jeden na jihu. Severní je umístěn zvláštně v nadzemní části podzemního parkoviště. Jaké překvapení, když jsme viděli všech 6 stojanů obsazených. Jeden majitel stejného Modelu i barvy slíbil, že do 10 minut odjede. Zaparkováni vedle jsme vyčkali a skutečně po chvíli odjel. Bylo potřeba se tam rychle přesunout, protože přijely další 2 Tesly hledající volný flek. Krátce jsme dobili, prošli se venku (horko na padnutí) a pak už odjeli směr hotel.

U hotelu na Stripu jsme nemohli najít volné místo, ale někdo naštěstí zrovna odjížděl. Vecpali jsme se do mezery a dveře Falcon Wing se opět bez problémů otevřely. Ještě pro parkovací povolení a mohlo se jít prozkoumávat toto blyštivé a velmi živé město. Trochu jsem se o auto bál, bylo zdaleka nejlepším autem na parkovišti. Do rána ale bez úhony přežilo.

Vegas bylo skvělé. Atmosféra nepopsatelná. Všechny hotely měly kasina a bylo v nich příjemně. V půl třetí ráno jsme již byli ospalí, hlavně já toho moc nenaspal, ale příchod do falešných Benátek hotelu Venetian nás probudil. Obloha je skutečně vymalována na strop věrohodně, že světlo působí přirozeným dojmem. Vyjít ven do 40 stupňů a vidět opět neony zářící do černé tmy bylo podivné. Určitě se do Vegas budeme vracet, 1 noc je málo, třebaže to hlavní jsme viděli.

Druhý den ráno po snídani jsme zajeli na jižní Supercharger s 10 stojany. Byla před námi denní prohlídka jižní části Stripu, včetně známé cedule. Auto se mělo zatím dobít na maximální kapacitu. Prošli jsme si Luxor, část New York a Excalibur. Na přehradu Hoover Dam nezbyl čas. Vyzvedli jsme auto a mířili k největšímu obchodu se suvenýry a na největší přírodní kus zlata.

Stará část Vegas působila zvláštně. Stará kasina a pouliční zábava. Mělo to své kouzlo. My se vrátili autobusem pro Teslu a vyrazili zpátky do Salt Lake. Auto mělo být vráceno v půl desáté večer, ale už nyní bylo jasné, ze to o cca půl hodinu překročíme. Usedl jsem za volant a první stovky metrů dálnice byly úplně ucpané. Když se doprava rozmělnila, byla jízda zábavnější. Procenta dojezdu byla dostatečná a já se při pohledu na předpokládaný příjezd snažil hnát nás rychle dopředu.

V jednu chvíli se z ničeho nic přihnal neskutečný slejvák. Všechny v autě to vzbudilo a já byl nucen dost zbrzdit. Stěrače v Tesle jsou skvělé v tom, že stírají sami. Začne pršet, začnou stírat. Přestane, přestanou. Tady ale měly co dělat a všechna auta zapla nouzová světla. Pomalu jsme popojížděli, protože ani nebyly vidět pruhy, Tesla je na obrazovce také neukazovala. Jak rychle přeháňka přišla, tak i odešla. Pak už jsem natočil pouze pouštní mini tornádo 🙂

Zajímavý byl příjezd na Supercharger St. George, kde jsem půlku posádky vysadil u restaurace a pak zajel k asi 200 metrů vzdálené nabíječce. Rozpršelo se vydatně a po zapojení kabelu jsme přikryti dekou s přítelkyní utíkali do restaurace. To bylo snad naschvál.

Model X je prostě nádherné auto

Čas se začal prodlužovat. Nenabíjeli jsme zbytečně dlouho a ani na dalším Superchargeru ne, nicméně tam už jsem kontaktoval majitele s tím, že auto dodáme před půlnocí. Odhadovaný čas už dokonce překročil půlnoc a rychlou jízdou (130 mil v hodině, asi 209 km/h) jsme se jej snažili stáhnout. Přikoupil jsem prodloužení pojištění a s autem jsme nakonec dorazili asi v 0:20 hod. Vyndali jsme vše z obou kufrů, zkontrolovali vnitřek a klíček byl předán majiteli. Už při příjezdu k jeho domovu Tesla indikovala, že je aktivní Home Link. Zda měl nastaveno automatické otevření garážových vrat, to nevím. Kazdopádně ji zavezl do garáže a za cca 10 minut jsme jeho příjezdovou cestu opustili, protože přijel Uber, aby nás zavezl domů.

A nyní již ke zhodnocení ve formě otázek, které mohou Vás čtenáře napadnout.

Tak co na to říkáš?

Cestování Teslou nelituji, třebaže jsme zažívali krušnější chvilky s procenty baterie a jako hlavní překážku našeho výletu vidíme v pomalém Superchargeru v městečku Page. Přiznávám dokonce, že s benzinovým autem bychom toho stihli více, třebaže by to bylo dražší. Auto ale bylo skvělé. Rád vzpomínám na to, jak hladká byla jízda. Třeba od Superchargeru se odjíždělo nádherně. Vytáhl jsem kabel, stiskl kliku dveří, ty se sami otevřely, zmáčkl jsem brzdový pedál a dveře se zavřely, připoutat, znova brzda, páčku zmáčknout dolů a pomalu přidat rychlost. Vše tiché, plynulé, až skoro nereálné. Ještě bych rád vyzdvihl schopnost číst značky. Skoro jsem nemusel koukat po značkách maximální povolené rychlosti, Tesla je zobrazovala na displeji. Jakmile jsme ji minuli, přesně v tu chvíli se aktualizovala na displeji. Drobný detail, který je rozhodně užitečný!

Zkusili jste Autopilota?

Tato Tesla měla Autopilota pouze ve verzi 1.0 a třebaže jsem ho při jízdě na klidné části dálnice chtěl zkusit, neodhodlal jsem se k tomu. Ono to samotné řízení mě dost bavilo, takže bych ho stejně hned vypnul.

Pořád Teslu považuješ za nejlepší auto?

Tesla je skvělá! Především z toho důvodu, že se pořád vyvíjí a diktuje zavedeným automobilkám pravidla hry. Je to dost drahé auto, proto se na její pořízení musím dívat s větším odstupem. To je na druhou stranu dobře, protože aktuálně ji provozovat v ČR není jistě snadné. Nabíječek stále není dost. Tady v Americe bylo případně možné zastavit i během cesty k Superchargeru a nabít na nějakém veřejném místě či za poplatek v hotelích. Obě možnosti sice dost pomalé, ale oproti situaci v ČR stále schopné a funkční.

Další otázky mi klidně napište do diskuze nebo na Twitter, Facebook. Přidám je do tohoto článku.

Jinak děkuji za přečtení! Pokud chcete tuto službu také vyzkoušet (funguje jak koukám i v Praze), registrací přes můj odkaz dostanete vy i já 25 dolarů kredit do začátku. To je docela slušné.

Registrace přes: https://turo.com/c/ondrejc6

Reklamy
Označeno tagem , , , , ,

3 thoughts on “Work and Travel – Teslou X do Vegas

1. Hamil napsal:

Jak dlouho trvá nabíjení? Pokud při srovnání s rychlým tankováním benzínu započítá člověk i svůj drahý čas promrhaný čekáním na dobití, tak se to myslím nevyplatí.

• ondrach napsal:

O to právě jde. To kratší nabíjení může trvat kolem deseti minut, spíše čtvrt hodiny. Když chce člověk z několika procent do plna, tak i hodinu a pár minut. Šlo o ten zážitek a zkušenost. V budoucnu se s tím bude muset něco udělat, také si neumím představit jak lidé čekají tak dlouho na dobití. Omlouvat to pauzami na toalety a protažení je nesmysl, ty trvají max. 20 minut a člověk chce jet rychle dál.

2. Jiří Kýr napsal:

Hamil se zeptal na to samé, co jsem chtěl já. Takže les

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.